We focussen vaak op wat er niet is, en streven dat te bereiken. Soms heel krampachtig en we zijn erg ontevreden als we het (nog) niet bereikt hebben. Ook marketingacties focussen op wat je nog niet hebt. Soms is dit een motivatie om ergens aan te beginnen of iets aan te schaffen. Toch is de kloof tussen wat er is en wat je denkt te willen bereiken vaak groot.
Als je je focust op dat wat er nu al is kom je tot heel andere inzichten en in elke geval sta je dan anders in de dag. Minder krampachtig. Wat is vandaag mogelijk. Niet morgen of volgend jaar. En dat wat mogelijk is intensief onderzoeken, met volledige aandacht. Elke dag is anders en jij bent ook elke dag anders. Ook in het team kan het een heel ander licht werpen op wat mogelijk is met het team als de teamleden beter doorhebben wat ze wel kunnen ipv wat ze zouden moeten kunnen. Daar meer openheid over krijgen in je team kan je team een hele andere omgangsvorm opleveren. Andere communicatie en onderwerpen ontstaan. Maar wel meer vanuit de teamleden zelf. Haal uit je team wat erin zit, ipv duw je team een kant op welk het van buitenaf moet.
Wat heb jij ontdekt door op het nu te focussen?